2024-03-08 - Verslag van de reparatie achteras Chevrolet 4400 Haren
Sinds de aanschaf van de Chevrolet zat er een geluid in bij snelheden tussen de 30km en 40 km, vermoedelijk bij de achteras. Wij hebben de aandrijfas laten uitbalanceren in Veendam maar dat had niet het gewenste resultaat, het geluid bleef.
Daarna hebben we bezoek gehad van oud brandweerlieden uit Ravenstein die in de buurt logeerden. Wij hebben met hun een tocht gemaakt met de Chevrolet. Van hun kregen we te horen dat het geluid ook al aanwezig was toen de Chevrolet nog in hun bezit was.
Het geluid werd in de loop van tijd steeds erger en we hebben meerdere mensen om advies gevraagd, echter geen duidelijk antwoord. We kwamen in contact met iemand die werkte bij het Alfa College in Hoogeveen, afdeling auto techniek. Waar ook vrachtwagens door leerlingen werden gerepareerd als studie object. Hij stelde voor om de school te vragen of zij misschien iets voor ons konden betekenen. Men had er wel belangstelling voor en we zijn er met de technische gegevens naar toe gegaan en het probleem besproken. Men had wel interesse maar de docent wilde eerst een testrit maken.
Na de rit was het volgens hem de versnellingsbak die het geluid veroorzaakte.
Na overleg mochten we de Chevrolet naar de school brengen in Hoogeveen. Dit is op 16 oktober 2019 gedaan. Op de school hebben ze de versnellingsbak gereviseerd en verder nagekeken. Toen de versnellingsbak weer gemonteerd en daarna kwam het uur van de waarheid: de testrit. Dat was een tegenvaller het geluid was nog steeds aanwezig. Men heeft toen het differentieel open gemaakt en zagen dat het kroonwiel beschadigd was er stukken vanaf waren gebroken.
Toen op zoek naar een kroonwiel en pion wiel. Op de Oldtimers beurs hebben we contact gehad met Mans van Til die ook een Chevrolet 4400 heeft. Hem gebeld met de vraag of hij ook een adres had voor een kroonwiel en pion wiel. Hij had zijn eigen Chevrolet verkocht maar wist wel iemand die ons misschien kon helpen. Met de heer John Moesker contact opgenomen. Die wist dat er in Denemarken iemand was die een kroonwiel had voor de Chevrolet. Hij heeft contact met hem opgenomen en gevraagd om er een foto van te maken. Toen de foto kwam was het een teleurstelling. Het kroonwiel zat vol corrosie putten en was dus niet geschikt.
Hoe nu verder. Op een site in Amerika gekeken voor een kroonwiel en pion wiel. Er waren wel kroonwielen en pion wielen voor trucks maar niet voor een Chevrolet 4400. We waren dus terug bij af. Daarna hebben contact opgenomen het Glory Days in Schaarsterbrug. Met Dennis gesproken en gevraagd of hij ook een complete as had voor de Chevrolet 4400. Die had hij niet maar hij had wel contacten in Amerika die misschien wel een as konden leveren. Twee week later bericht: ze hadden een as en die zouden ze afsturen. Maar als het tegen zit blijft het tegen zitten. Ook in Amerika was de corona uitgebroken en men mocht de container niet laden.
De Chevrolet stond nog steeds in Hoogeveen wat op zich geen probleem was omdat de school was gesloten i.v.m. corona. Maar hij stond daar al een lange tijd waar we er dankbaar voor waren maar ons ook bezwaard voelden. Toen hebben we besloten de Chevrolet daar weg te halen en weer naar Haren te brengen. Contact gehad met Poort Bergingsbedrijf uit Hoogkerk of zij op de terugweg uit het zuiden misschien de Chevrolet een keer konden ophalen in Hoogeveen en naar Haren brengen. Men zou bellen als men een rit had.
Op 30 oktober 2020 had men een rit en was men om 13.00 uur in Hoogeveen.
Met de docent geregeld dat hij aanwezig kon zijn . De Chevrolet achter het bergingsvoertuig gekoppeld en naar Haren. Daar de Chevrolet weer op zijn plek gezet.
In tussen melde Dennis van Glory Days dat de as was binnen gekomen. We hebben hem gevraagd om ons foto’s van de as te sturen. Gezien de foto’s hadden we geen goed gevoel over de as.
Maar goed, we hebben een afspraak gemaakt en zijn op donderdag 12 november met Gerrit Poort en een auto ambulance naar Schaarsterbrug gereden . Aangekomen en de as bekeken. Helaasons voorgevoel was juist Het was niet een goede as. Wij hebben 10 wielbouten, deze maar 5. Verder was de as is zeer slechte staat en hebben we gezegd dat dit nieteen as is voor een Chevrolet 4400. We hebben hem niet mee genomen en Dennis zou verder kijken naar een goede as. Dat duurde nog al lang. Zolang dat we dachten geeft de aanbetaling maarterug dan kijken we wel verder. Alsof het zo moest zijn kregen we een appje van Dennis met de mededeling dat hij een goede as had . Weer om foto’s gevraagd en inderdaad de as zag er goed uit en het kwam van een Chevrolet Viking 40 die van dubbele montering naar een enkele moest. Op dinsdag 10 augustus 2021 met Jack Vos weer naar Schaarsterbrug gereden met een aanhanger. Aangekomen de as bekeken en was inderdaad hetzelfde type as als onze oude as.
We hadden een mal gemaakt van de naaf en wielbouten ter controle. Deze gepast maar het bleek dat de naaf in het begin de goede maat had maar na 5 centimeter dikker was. Dat ging problemen met de velg opleveren. Maar gezien de goede staat van de as besloten het toch mee te nemen. De naaf konden we thuis wel op maat draaien gingen we vanuit.
Thuis gekomen heeft iemand van de Gemeente met een heftruck de as naast de Chevrolet gelegd.
De volgende dag op zoek naar Europallets om de as daar op te leggen en de boel te bekijken. We hebben de naaf van de oude as gehaald en ook van de nieuwe as om te kijken of we de naaf konden overzetten. Nu hadden we een keer geluk, de oude naaf paste op de nieuwe as dus het probleem van de dikkere naaf was opgelost. Verder gekeken naar het hele remsysteem en die was exact hetzelfde. Dus het remsysteemovergezet omdat die van ons nieuw was.
We hadden nog een probleem: de remleiding van de oude as zat rechts en van de nieuwe links dus moesten we de leiding verleggen. De as is verder helemaal schoongemaakt en geverfd. Vervolgens de remtrommels erop en toen we was het klaar voor montage onder Chevrolet.
Weer een tegenvaller. De as omhoog gebracht en wat bleek: de afstand van de torenbouten was anders dus het paste niet. De as er weer onderuit en bedenken wat we nog konden doen. Met Jack Vos besloten de houders van de torenbouten over te zetten van de oude naar de nieuwe as. Hebben we weer eerst een mal gemaakt van de afstand van de torenbouten van de oude as.
Daarna de houders van de torenbouten van de oude as geslepen om deze op de nieuwe as te lassen. Dus ook van de nieuwe as de houders afgeslepen Jack Vos heeft de houders er op vastgelast.
Daarna de as weer geverfd en klaar om weer onder de Chevrolet te plaatsen.
De as onder de Chevrolet geplaatst en toen het moment van de waarheid. De as omhoog en ja hoor het paste precies. Toen de veerstroppen om de bladveren geplaatst zodat we de onderplaat konden monteren. Maar ook hier ging het weer mis.
De as was dikker waardoor de onderplaat niet paste. Jack Vos heeft toen van de onderplaat die rond was een stuk vlak gefreesd en doorgezaagd. Daarna alles op de vlakke onderplaat op de juiste diameter pas gemaakt. En weer passen. Dat ging gelukkig goed dus de boel vastgezet.
Vervolgens de remleiding omgelegd en de twee leidingen met een knelfitting verbonden. Toen kwam het grote moment een test rit met de nieuwe as. Een hele opluchting toen het goed ging, het geluid niet meer aanwezig was en de remmen goed werkten.
Op 18 mei 2022 moesten we met de Chevrolet op het Raadhuisplein aanwezig zijn voor een actie met rookmelders van Univé. Tijdens het rijden geen remdruk meer! Met behulp van de handrem weer naar de kazerne gekomen. Het bleek dat van de knelkoppeling een tonnetje was geknapt. Hebben toen een andere montage toegepast waar door het nu in orde is. Inmiddels alritten gemaakt naar Peize voor Univé en naar Bedum voor een school die het honderd jarig bestaan vierden. En daar rondritten gemaakt met oud leerlingen.
We gaan nu hopelijk ervan genieten dat we probleemloos nog lang kunnen blijven rijden met onze Chevrolet 4400.
Onze dank gaat uit naar de docenten en leerlingen van het Alfa College, Jack Vos, Dennis van Glory Days en een ieder die een bijdrage heeft geleverd.
Namens de Stichting Chevrolet Brandweer Haren
Reint Flanderijn