Terug naar Verslagen leden

2024-03-08 - Verslag van de reparatie achteras Chevrolet 4400 Haren

Gepubliceerd op:
2024-03-08 - Verslag van de reparatie achteras Chevrolet 4400 Haren

Sinds de aanschaf van de Chevrolet zat er een geluid in bij snelheden tussen de  30km en 40 km, vermoedelijk bij de achteras. Wij hebben de aandrijfas laten  uitbalanceren in Veendam maar dat had niet het gewenste resultaat, het geluid bleef.

Daarna hebben we bezoek gehad van oud brandweerlieden uit Ravenstein die  in de buurt logeerden. Wij hebben met hun een tocht gemaakt met de  Chevrolet. Van hun kregen we te horen dat het geluid ook al aanwezig was  toen de Chevrolet nog in hun bezit was. 

Het geluid werd in de loop van tijd steeds erger en we hebben meerdere  mensen om advies gevraagd, echter geen duidelijk antwoord. We kwamen in  contact met iemand die werkte bij het Alfa College in Hoogeveen, afdeling auto  techniek. Waar ook vrachtwagens door leerlingen werden gerepareerd als  studie object. Hij stelde voor om de school te vragen of zij misschien iets voor  ons konden betekenen. Men had er wel belangstelling voor en we zijn er met de technische gegevens naar toe gegaan en het probleem besproken. Men had  wel interesse maar de docent wilde eerst een testrit maken.

Na de rit was het volgens hem de versnellingsbak die het geluid veroorzaakte. 

Na overleg mochten we de Chevrolet naar de school brengen in Hoogeveen. Dit  is op 16 oktober 2019 gedaan. Op de school hebben ze de versnellingsbak  gereviseerd en verder nagekeken. Toen de versnellingsbak weer gemonteerd en daarna kwam het uur van de waarheid: de testrit. Dat was een tegenvaller  het geluid was nog steeds aanwezig. Men heeft toen het differentieel open  gemaakt en zagen dat het kroonwiel beschadigd was er stukken vanaf waren  gebroken.  

Toen op zoek naar een kroonwiel en pion wiel. Op de Oldtimers beurs hebben  we contact gehad met Mans van Til die ook een Chevrolet 4400 heeft. Hem  gebeld met de vraag of hij ook een adres had voor een kroonwiel en pion wiel.  Hij had zijn eigen Chevrolet verkocht maar wist wel iemand die ons misschien  kon helpen. Met de heer John Moesker contact opgenomen. Die wist dat er in  Denemarken iemand was die een kroonwiel had voor de Chevrolet. Hij heeft  contact met hem opgenomen en gevraagd om er een foto van te maken. Toen  de foto kwam was het een teleurstelling. Het kroonwiel zat vol corrosie putten  en was dus niet geschikt.

Hoe nu verder.  Op een site in Amerika gekeken voor een kroonwiel en pion  wiel.  Er waren wel kroonwielen en pion wielen voor trucks maar niet voor een  Chevrolet 4400. We waren dus terug bij af. Daarna hebben contact opgenomen  het Glory Days in Schaarsterbrug. Met Dennis gesproken en gevraagd of hij ook  een complete as had voor de Chevrolet 4400.  Die had hij niet maar hij had wel  contacten in Amerika die misschien wel een as konden leveren. Twee week later bericht: ze hadden een as en die zouden ze afsturen. Maar als het tegen zit blijft het tegen zitten. Ook in Amerika was de corona uitgebroken en men  mocht de container niet laden.  

De Chevrolet stond nog steeds in Hoogeveen wat op zich geen probleem was  omdat de school was gesloten i.v.m. corona. Maar hij stond daar al een lange  tijd waar we er dankbaar voor waren maar ons ook bezwaard voelden. Toen  hebben we besloten de Chevrolet daar weg te halen en weer naar Haren te brengen. Contact gehad met Poort Bergingsbedrijf uit Hoogkerk of zij op de  terugweg uit het zuiden misschien de Chevrolet een keer konden ophalen in  Hoogeveen en naar Haren brengen. Men zou bellen als men een rit had.  

Op 30 oktober 2020 had men een rit en was men om 13.00 uur in Hoogeveen.

Met de docent geregeld dat hij aanwezig kon zijn . De Chevrolet achter het  bergingsvoertuig gekoppeld en naar Haren. Daar de Chevrolet weer op zijn plek gezet.  

In tussen melde Dennis van Glory Days dat de as was binnen gekomen. We  hebben hem gevraagd om ons foto’s van de as te sturen. Gezien de foto’s  hadden we geen goed gevoel over de as.

Maar goed, we hebben een afspraak gemaakt en zijn op donderdag 12 november met Gerrit Poort en een auto ambulance naar Schaarsterbrug  gereden . Aangekomen en de as bekeken. Helaasons voorgevoel was juist Het  was niet een goede as. Wij hebben 10 wielbouten, deze maar 5. Verder was de  as is zeer slechte staat en hebben we gezegd dat dit nieteen as is voor een  Chevrolet 4400. We hebben hem niet mee genomen en Dennis zou verder  kijken naar een goede as. Dat duurde nog al lang. Zolang dat we dachten geeft  de aanbetaling maarterug dan kijken we wel verder. Alsof het zo moest zijn kregen we een appje van Dennis met de mededeling dat hij een goede as had .  Weer om foto’s gevraagd en inderdaad de as zag er goed uit en het kwam van  een Chevrolet Viking 40 die van dubbele montering naar een enkele moest. Op  dinsdag 10 augustus 2021 met Jack Vos weer naar Schaarsterbrug gereden met een aanhanger. Aangekomen de as bekeken en was inderdaad hetzelfde type  as als onze oude as. 

We hadden een mal gemaakt van de naaf en wielbouten ter controle. Deze gepast maar het  bleek dat de naaf in het begin de goede maat had maar na 5  centimeter dikker was. Dat ging problemen met de velg opleveren. Maar gezien  de goede staat van de as besloten het toch mee te nemen. De naaf konden we  thuis wel op maat draaien gingen we vanuit.  

Thuis gekomen heeft iemand van de Gemeente met een heftruck de as naast de Chevrolet gelegd.  

De volgende dag op zoek naar Europallets om de as daar op te leggen en de  boel te bekijken. We hebben de naaf van de oude as gehaald en ook van de  nieuwe as om te kijken of we de naaf konden overzetten. Nu hadden we een keer geluk, de oude naaf paste op de nieuwe as dus het probleem van de  dikkere naaf was opgelost. Verder gekeken naar het hele remsysteem en die  was exact hetzelfde. Dus het remsysteemovergezet omdat die van ons nieuw was. 

We hadden nog een probleem: de remleiding van de oude as zat rechts en van  de nieuwe links dus moesten we de leiding verleggen. De as is verder helemaal  schoongemaakt en geverfd. Vervolgens de remtrommels erop en toen we was  het klaar voor montage onder Chevrolet. 

Weer een tegenvaller. De as omhoog gebracht en wat bleek: de afstand van de torenbouten was anders dus het paste niet. De as er weer onderuit en  bedenken wat we nog konden doen. Met Jack Vos besloten de houders van de  torenbouten over te zetten van de oude naar de nieuwe as. Hebben we weer  eerst een mal gemaakt van de afstand van de torenbouten van de oude as. 

Daarna de houders van de torenbouten van de oude as geslepen om deze op de nieuwe as te lassen. Dus ook van de nieuwe as de houders afgeslepen Jack Vos heeft de houders er op vastgelast. 

Daarna de as weer geverfd en klaar om weer onder de Chevrolet te plaatsen. 

De as onder de Chevrolet geplaatst en toen het moment van de waarheid. De as omhoog en ja hoor het paste precies. Toen de veerstroppen om de bladveren geplaatst zodat we de onderplaat  konden monteren. Maar ook hier ging het weer mis. 

De as was dikker waardoor de onderplaat niet paste. Jack Vos heeft toen van de onderplaat die rond was een stuk  vlak gefreesd en doorgezaagd. Daarna  alles op de vlakke onderplaat op de juiste diameter pas gemaakt. En weer  passen. Dat ging gelukkig goed dus de boel vastgezet.  

Vervolgens de remleiding omgelegd en de twee leidingen met een knelfitting  verbonden. Toen kwam het grote moment een test rit met de nieuwe as. Een  hele opluchting toen het goed ging, het geluid niet meer aanwezig was en de  remmen goed werkten.   

Op 18 mei 2022 moesten we met de Chevrolet op het Raadhuisplein aanwezig  zijn voor een actie met rookmelders van Univé. Tijdens het rijden geen remdruk  meer!  Met behulp van de handrem weer naar de kazerne gekomen. Het bleek  dat van de knelkoppeling een tonnetje was geknapt. Hebben toen een andere  montage toegepast waar door het nu in orde is. Inmiddels alritten gemaakt naar Peize voor Univé en naar Bedum voor een school die het honderd jarig  bestaan vierden. En daar rondritten gemaakt met oud leerlingen. 

We gaan nu hopelijk ervan genieten dat we probleemloos nog lang kunnen  blijven rijden met  onze Chevrolet 4400.     

Onze dank gaat uit naar de docenten en leerlingen van het Alfa College, Jack  Vos, Dennis van Glory Days en een ieder die een bijdrage heeft geleverd. 

 

Namens de Stichting Chevrolet Brandweer Haren 

Reint Flanderijn 

Bekijk ook

2023-11-09 - Voorbereidingen Oldtimerbeurs Eelde Classics

2023-11-09 - Voorbereidingen Oldtimerbeurs Eelde Classics
Ook dit jaar vind er in Flowerdome Eelde tijdens het laatste weekend van november weer de oldtimerbeurs plaats, onze stichting gaat traditiegetrouw een complete hal vullen met brandweer oldtimers. 
 

2024-11-04 - Verslag brandweeroldtimer middag Bedum

2024-11-04 - Verslag brandweeroldtimer middag Bedum
Op zaterdag 7 september was het dan eindelijk zover. Na een periode van voorbereidingen stond deze dag in het teken van de 95e verjaardag van de oude brandweer wagen van Bedum de AA Ford  uit 1929 van de Stichting Brandweer Ford Bedum (SBFB).
 

2024-10-24 - SOB - Nieuwe buitenverlichting

2024-10-24 - SOB - Nieuwe buitenverlichting
De SOB in Winschoten heeft onlangs boven elke deur LED spotjes geplaatst, vandaag was het tijd om het resultaat eens vast te leggen.